مختصری درباره مالیات بر ارزش افزوده

هرگونه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خريد توسط مؤديان اعم از واردكنندگان، توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و صادركنندگان كه در اين نظام مالياتي به‌عنوان عامل وصول و نه پرداخت‌كننده ماليات محسوب مي‌شوند، طلب ايشان از دولت محسوب شده و به‌صورت فصلي با سازمان امور مالياتي تسويه مي‌شود. تسويه مطالبات مؤديان بابت ماليات‌هاي پرداختي ايشان در زمان خريد، يا از طريق كسر از مطالبات دريافتي از خريداران و يا از طريق استرداد توسط سازمان امور مالياتي كشور به ايشان صورت مي‌پذيرد.

تكاليف فعالان اقتصادي در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و عرضه‌كنندگان كالا و خدمات مشمول كه با توجه به اعلام سازمان امور مالياتي كشور اقدام به ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده مي‌كنند و همچنين وارد و صادركنندگان كالاها و خدمات، در زمان خريد يا واردات كالاها و خدمات، علاوه بر بهاي كالا و خدمات خريداري شده، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نيز پرداخت مي‌نمايند. ولي از آنجا كه اين نظام مالياتي يك نظام مالياتي به‌منظور اخذ ماليات از فعالان اقتصادي است، اين ماليات‌هاي پرداختي، «طلب فعالان اقتصادي» از سازمان امور مالياتي محسوب مي‌شود.

از طرف ديگر، فعالان اقتصادي ثبت‌نام شده بايد در زمان عرضه كالاها و خدمات علاوه بر بهاي كالاها و خدمات، ماليات بر ارزش افزوده متعلق را نيز از خريداران محصولات خود اخذ و آن را به‌عنوان «طلب دولت» نزد خود نگهداري نمايند. در پايان دوره‌هاي مالياتي سه‌ماهه، هر يك از مؤديان اين نظام مالياتي با تسليم اظهارنامه‌ مالیاتی و مختصر، پس از كسر طلب خود بابت ماليات بر ارزش افزوده‌هاي پرداختي از ماليات‌هاي وصولي به نيابت از دولت كه نزد ايشان است، مانده را با سازمان امور مالياتي كشور تسويه مي‌نمايد.

در اين حالت، درصورتي كه مانده اين تفاضل، بدهي مؤدي به سازمان امور مالياتي را نشان دهد، مابه‌التفاوت به‌عنوان ماليات قابل پرداخت به حساب سازمان امور مالياتي پرداخت مي‌شود. اما درصورتي كه طلب مؤدي از دولت بيش از طلب دولت از ايشان باشد، مي‌تواند مانده طلب خود را با ارائه درخواست از سازمان امور مالياتي، مسترد نمايد.

كالاهاي معاف از ماليات بر ارزش افزوده کدامند؟

مالیات بر ارزش افزوده نیز مانند برخی از انواع دیگر مالیات، معافیت هایی را در برمیگیرد. معافيت‌هاي اين نظام مالياتي عموماً اقلام سبد كالاهاي مصرفي خانوارهاي كم‌درآمد را شامل مي‌شود كه عبارتند از:

1- انواع دام و طيور زنده، آبزيان، زنبور‌عسل و كرم ابريشم.

2- خدمات بانكي.

3- خدمات حمل‌ونقل عمومي. مسافري درون و برون شهري جاده‌اي، ريلي، هوايي و دريايي.

4- اقلام عمده و ضروري سبد مصرفي خانوار (نان، گوشت، قند، شكر، برنج، حبوبات، سويا، شير، پنير، روغن‌نباتي و شير خشك مخصوص تغذيه كودكان).

5- انواع دارو و خدمات بهداشتي – درماني.

6- محصولات و نهاده‌هاي كشاورزي.

7- اقلام فرهنگي مانند كتاب، مطبوعات، دفاتر تحرير و انواع كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات.

8- خريد، فروش و اجاره اموال غيرمنقول (زمين و ساختمان).

9- فرش دستباف.

10- خدمات توان‌بخشي و حمايتي.

11- خدمات پژوهشي و آموزشي.

انواع ماليات بر ارزش افزوده کدامند؟

ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي (VATp):

در روش ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي، ماليات كلي بر فروش اعمال مي‌شود. اين نوع ماليات هم بر كالاهاي مصرفي و هم كالاهاي سرمايه‌اي اعمال مي‌گردد. يعني به خريد كالاهاي سرمايه‌اي توسط بنگاه اقتصادي اعتبار مالياتي تعلق نمي‌گيرد.

از آنجايي که در ماليات بر ارزش افزوده از نوع توليدي، هزينه کالاهاي سرمايه‌اي نيز مشمول ماليات مي‌شود، ممکن است انگيزه سرمايه‌گذاري به دليل بالا رفتن هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري کاهش يابد. با وجود اينكه اين روش داراي پايه مالياتي گسترده‌اي است و باعث ايجاد درآمد بيشتر براي دولت مي‌شود، به دليل برخي از اهداف مدنظر از جمله كارايي نظام مالياتي، از اين روش صرف نظر شده است.

ماليات بر ارزش افزوده از نوع درآمدي (VATI):

ماليات بر ارزش افزوده از نوع درآمد، ماليات بر فروش توليد خالص كالاها مي‌باشد. در اين نوع از ماليات بر ارزش افزوده، استهلاک از پايه ماليات کسر شده و سرمايه‌گذاري خالص مشمول ماليات مي‌شود.

اين روش نسبت به روش ماليات بر ارزش افزوده توليدي، پايه مالياتي كوچكتري دارد اما همچنان به بخش توليد و سرمايه‌گذاري در اقتصاد، تحميل مي‌شود.

ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرف (VATc):

اين نوع ماليات بر ارزش افزوده بر مبناي كالاها و خدمات مصرفي مي‌باشد. در اين روش کليه مخارج سرمايه‌گذاري ناخالص از پايه مالياتي حذف مي‌شود.

در روش ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرف، همانطور كه مشاهده مي‌شود، سرمايه‌گذاري و استهلاك از شمول پايه مالياتي خارج شده، يعني در اين حالت بار مالياتي از توليد به مصرف انتقال يافته است. اين امر باعث بالا رفتن انگيزه سرمايه‌گذاري و توليد در اقتصاد مي‌شود. بنابراين اكثر كشورهاي اجرا كننده نظام ماليات بر ارزش افزوده از اين روش استفاده مي‌نمايند.

+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در دوشنبه 22 آذر 1400

یکی از وظایف حسابدار تهیه اطلاعات مالی کاربردی و حسابرسی صحیح و دقیق حساب ها می باشد؛ زیرا حسابداری مقدمه ای برای تصمیم گیری های مهم مالی و اقتصادی هر کسب و کاری می باشد. به همین منظور ضروری است که تمامی درآمدها و هزینه های یک دوره مالی ثبت و گزارش شود و در ترازنامه نیز تمامی دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه به درستی درج شوند.

جهت تهیه صورتهای مالی یک واحد اقتصادی لازم است که کلیه اطلاعات دارایی ها، بدهی ها، درآمد ها و هزینه ها در گزارش صورتهای مالی درج شود. اما نکته ای ضروری که تمامی حسابداران باید آن را در حسابداری در نظر بگیرند، توجه به عملیاتی می باشد که بر دوره مالی اثر میگذارند. اثر این نوع رویدادهای مالی بر دوره های مالی مختلف باید به دقت شناسایی و اندازه گیری شود. جهت تحقق این امر در پایان هر دورۀ مالی باید اصلاحات لازم در حساب ها انجام شود.

انواع حسابها در حسابداری

انواع حساب های دفتر کل را از نظر انتقال دادن یا ندادن ماندۀ آنها به سال مالی بعد می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

* حساب های دائمی

حسابهای دائمی حساب هایی هستند که مانده آنها به دوره مالی بعد منتقل می شود. حساب های دائمی شامل دارایی ها، بدهی ها و سرمایه می باشد. این حساب ها را حساب های ترازنامه ای نیزمی نامند.

* حساب های موقت

حساب های موقت حساب هایی هستند که در پایان دورۀ مالی بسته می شوند. حساب های موقت شامل حساب های درآمد و هزینه و برداشت می باشد. به استثنای حساب برداشت، این حساب ها را حساب های سود و زیانی نیز می گویند.

* حساب های مختلط

برخی از حساب ها هستند که بخشی از آن دائمی و بخش دیگری از آن موقت می باشد. برای مثال، حساب پیش پرداخت اجاره.

اصلاح حساب ها در طول دورۀ مالی

به منظور اجرای اصل ” تطابق هزینه های هر دورۀ مالی از درآمدهای همان دوره ”، حسابداران باید اطمینان یابند که در زمان تهیه صورت سود و زیان، کلیه درآمدها و هزینه های دوره مالی در حساب ها ثبت شده باشد. اگر برخی از درآمدها یا هزینه های دوره در حساب ها ثبت نشده باشد، ابتدا آنها را شناسایی کنند و سپس از طریق ثبت های مناسب در دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل، حساب ها اصلاح شوند که اصطلاحاً به آنها ” ثبتهای اصلاحی” گفته می شود.

ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دوره مالی و قبل از تهیه صورتهای مالی انجام می شوند. اما ممکن است لازم باشد که مانده برخی از حساب ها در طی دورۀ مالی نیز اصلاح شود.

اصلاح حساب ها در پایان دورۀ مالی

اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل در پایان دورۀ مالی و به منظور اصلاح، تعدیل و به روز رسانی اسناد حسابداری، صورت می گیرد.

بعد از این که کلیه معاملات و رویدادهای مالی در دفاتر شرکت ثبت شد، ممکن است بعضی از حسابهای دفتر کل مانده های صحیح را برای تهیۀ صورتهای مالی ارائه ندهند. حتی اگر تمام معاملات و عملیات مالی به درستی در دفاتر ثبت شده باشند، حسابداری تعهدی ایجاب میکند که برای تطبیق حساب های ترازنامه و صورت سود زیان با فرض دورۀ مالی و اصل تطابق، مانده برخی از حسابهای دفتر کل در پایان دوره مالی اصلاح شود.

ثبت های اصلاحی معمولا در پایان دورۀ مالی ثبت می شوند و شامل موارد زیرند:

- اصلاح حساب داراییهایی که مبلغی از آنها در دورۀ مالی هزینه شده شامل ملزومات، پیش پرداختها و موجودی ها.

- اصلاح بدهی های جاری و پیش دریافتها.

- اصلاح هزینه های تحقق یافته پرداخت نشده شامل عوارض، حق بیمه و حقوق.

- اصلاح هزینه های تحقق نیافته.

قابل ذکر است که انجام اصلاحات فوق منوط به اصلاح حسابهای زیر است:

- اصلاح پیش دریافت های درآمد

- ثبت هزینه های تحمیل شده (به وقوع پیوسته و ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی)

- ثبت هزینۀ استهلاک دارایی های استهلاک پذیر

- اصلاح پیش پرداخت های هزینه

- ثبت درآمدهای تحقق یافته ثبت نشده تا پایان دورۀ مالی

- اصلاح حساب موجودی ملزومات

پس از انجام کلیۀ ثبت های اصلاحی و انتقال آنها از دفتر روزنامه به دفتر کل، مانده حساب های دفتر کل تعیین و تراز آزمایشی دیگری تهیه می شود. این تراز آزمایشی را که پس از انجام ثبت های اصلاحی تهیه می کنند، تراز آزمایشی اصلاح شده می گویند. تراز آزمایشی اصلاح شده مبنای تهیۀ صورت های مالی قرار می گیرد.

+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در سه شنبه 27 مهر 1400

نرم افزار حسابداری قلب تپنده یک کسب کار است. شما برای ردیابی سلامت کسب و کارتان لازم است نرم افزار حسابداری انتخاب کنید که متناسب با کسب و کارتان بوده و گزارش های مختلفی را در مورد عملکردهای شما در کسب و کارتان از زوایای مختلف به شما ارائه کند. همچنین یک برنامه حسابداری خوب به شما اجازه ردیابی صورتحساب ها و مدیریت موجودی و یا پروژه هایتان را خواهد داد.

انتخاب یک نرم افزار حسابداری خوب می تواند یک چالش بزرگ برای کسب کارهای کوچک و خرده فروشان باشد. هر برنامه ای شامل مجموعه ای از ویژگی های مختلف است که با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده از برنامه و امکانات فراهم کرده، هر کدام قیمت خاص خود را دارند. در انتخاب و خریداری یک نرم افزار حسابداری برای کسب و کار خود باید سه مورد را در نظر بگیرید:

1-قیمت: آیا نرم افزار حسابداری پایه و ارزان مناسب کسب و کار شماست یا نرم افزار حسابداری با امکانات بیشتر و قیمت بیشتر؟

2-قابلیت استفاده: آیا کسب و کار شما به گونه ای است که کاربران شما همواره نیاز به استفاده از نرم افزار حسابداری دارند؟ آیا ترجیح می دهید یک سیستم مبتنی بر ابر داشته باشید که هر کجا و از طریق هر پلت فرمی قابل دسترسی باشد؟ آیا نیاز به نرم افزار حسابداری دارید که از طریق تلفن همراهتان قابل دسترسی باشد؟

3-ویژگی ها: به چه ویژگی هایی از یک برنامه حسابداری نیاز دارید؟ کدام گزارش ها را نیاز دارید؟ کدام ویژگی ها به درد کسب و کار شما خواهد خورد؟

چه فاکتورهایی باید در نرم افزار حسابداری جستجو کنید؟

برای پیدا کردن بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کار خود، به دقت بررسی کنید که چگونه و کجا می خواهید از آن استفاده کنید؟ و چه کسانی میتوانند از آن استفاده کنند؟

در اینجا چندین عامل را در نظر می گیریم:

دسترسی چند کاربره: اکثر محصولات نرم افزاری حسابداری به شما این امکان را می دهند که دیگر کاربران را به سیستم دعوت کنید و داده هایی را که می بینند و کارهایی که می توانند انجام دهند، کنترل می کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به شریک تجاری خود دسترسی کاملی از نرم افزار حسابداری بدهید در حالی که فقط اجازه دسترسی به کارکنان خود برای استفاده از سیستم برای پیگیری زمان و مشتریان را داده اید. نرم افزار حسابداری پارمیس به شما امکان می دهند به چندین کاربر اجازه دسترسی های مختلف را بدهید.

پشتیبانی چندگانه کسب و کار: : اگر بیش از یک کسب و کار دارید، ممکن است بخواهید نرم افزار حسابداری خود را که از چند شرکت یا شعبه کوچکتر می باشد را بدون هزینه اضافی روی یک دستگاه و به صورت یکپارچه داشته باشید.

نرم افزار مبتنی بر ابر و دسترسی به تلفن همراه: آیا میخواهید به کسب و کار خود در هر مکان و زمان دسترسی داشته باشید؟ آیا می خواهید هنگامی که در خانه و یا در تعطیلات هستید به نرم افزارهای حسابداری خود دسترسی پیدا کنید؟ بهترین نرم افزار برای شما نرم افزارهای مبتنی بر ابر میباشد که خوشبختانه در ایران شرکت فناوری پارمیس برای اولین بار نرم افزار حسابداری خود را تحت فضای ابری ارائه داده است.

نرم افزار حسابداری مبتنی بر ابر این امکان را به شما میدهد که در هر کجای دنیا به نرم افزار حسابداری خود دسترسی داشته و با هر دستگاهی که میخواهید به آن متصل شوید و دیگر نگران از دست دادن اطلاعات خود نباشید زیرا ما در سرورهای شرکت پارمیس از آنها محافظت می نماییم.

نرم افزار حسابداری موبایل امروزه یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین ابزارها برای کنترل از راه دور کسب و کار میباشد. بسیاری از افراد مایل اند در اتومبیل شخصی خود، مترو، اتوبوس و یا هر مکانی که فرصتی پیدا می کنند نگاهی به وضعیت حساب ها و کسب و کار خود بیاندازند و به همین خاطر نرم افزار های حسابداری موبایل در پلت فرم های پر طرفدار ios و اندروید امروزه طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است.

شرکت فنآوری اطلاعات پارمیس نیز با در نظر گرفتن این اصل همواره تلاش داشته تا برای هر سلیقه و هر کاربردی، نرم افزاری متناسب را تولید نماید.

نرم افزار حسابداری پارمیس هم اکنون برای استفاده شخصی و روزمره همه افراد جامعه، به صورت رایگان در پلت فرم های ios و اندروید قابل دانلود و استفاده میباشد. البته برای صاحبان کسب و کار نیز به زودی نرم افزارهایی مبتنی بر ابر برای اتصال به نرم افزار حسابداری کسب و کار ارائه خواهد شد تا صاحبان مشاغل نیز بتوانند به راحتی از هر کجای دنیا و در هر زمانی کسب و کار خود را مدیریت کنند.

کدام ویژگی های یک نرم افزار حسابداری مورد نیاز کسب و کار شما است؟

نرم افزار حسابداری ابزاری است که به شما امکان مدیریت کسب و کارتان را میدهد. این نرم افزار باید نیازهای کسب و کار شما را تامین کند و کارهای حسابداری معمولی را انجام دهد. نرم افزار حسابداری همچنین باید به شما کمک کند تصویر کلی از کسب و کار خود بینید و آن را ارزیابی کنید.

بسیاری از صاحبان کسب و کار که با آنها صحبت کرده ایم گفته اند که با استفاده از نرم افزار حسابداری در زمان بسیار صرفه جویه کرده اند و همچنین نرم افزار حسابداری آنها، بسیاری از کارهای آنها را آسان نموده است.در اینجا برخی از ویژگی های نرم افزار حسابداری که به شما کمک میکند در زمان خود صرفه جویی کرده و امور مالی خود را بهتر مدیریت کتید را بیان میکنیم:

ویژگی های حسابداری پایه: اکثر شرکت های کوچک می توانند با نرم افزار حسابداری که قابلیت های اساسی مانند صورتحساب، درآمد و ردیابی هزینه ها، تولید گزارش مالی و مدیریت مشتری را ارائه می دهد، بیشتر کسب و کار خود را مدیریت کنند با این حال، اگر کسب و کار شما بیش از چند محصول را به فروش برساند، شما نرم افزار حسابداری میخواهید که موجودی انبار را محاسبه و نگهداری کند، مدیریت فروشگاه و فروشندگان را بر عهده گیرد و به ثبت خرید و یا سفارش کمک کند. یا اگر کسب و کار شما خدماتی را ارائه می دهد، شما برنامه حسابداری می خواهید که بتواند ساعت ها و هزینه های صورتحساب ها را ردیابی کند.

صرفه جویی در زمان با خودکار سازی فرآیندها: برخی از نرم افزارهای حسابداری می تواند به صورت خودکار صورتحساب های تکراری را ارسال و اعلان های گذشته را تنظیم کنند و در زمان شما صرفه جویی نمایند. اگر از انبار در کسب و کارتان استفاده می کنید، میتوانید با چند کلیک سفارش مشتری را ثبت کرده و به صورت اتوماتیک از انبار خود جنس فروخته شده را بکاهید و در صورتی که موجودی انبار از مقدار تعین شده ای کمتر شود، نرم افزار به صورت اتوماتیک به شما هشیار خواهد داد.

آماده سازی مالیات: با نرم افزارهای حسابداری محاسبه مالیات بسیار آسان تر خواهد شد. نرم افزار حسابداری به شما کمک میکند که محاسبه مالیات و گزارشات مالیاتی خود را به راحتی انجام داده و به راحتی اطلاعات به دست آمده را برای افراد ایمیل کنید.

یکپارچگی شخص ثالث: نرم افزار حسابداری می تواند کسب و کار شما را با ادغام با برنامه ها و خدماتی که قبلا استفاده کرده اید، آسانتر کند، و به صورت خودکار به اشتراک گذاری اطلاعات بین سیستم ها در زمان واقعی بپردازد. یکپارچه سازی شامل اتصال سیستم های POS، پردازش پرداخت ها، مدیریت موجودی حساب ها، تجارت الکترونیک، ERP، اتصال نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، بازاریابی ایمیل و برنامه های Google با یکدیگر و به منظور یکپارچه سازی آنها می باشد.

سرعت: سرعت نرم افزارهای حسابداری معیاری است که اگر نرم افزاری فاقد آن باشد، باعث خستگی و بی حوصلگی کاربران خود خواهد شد و نه تنها باعث صرفه جویی در زمان نمیشود بلکه باعث اتلاف زمان حسابداری خواهد شد.

امنیت: در یک سیستم حسابداری بسیار مهم است که امنیت اطلاعات حفظ شود چه در برابر عوامل انسانی مانند افرادی که میخواهند از اطلاعات شخصی و بانکی شرکت ها استفاده کنند یا در آنها تغییراتی بوجود آورند، یا عوامل طبیعی مانند آتش سوزی و شوک الکترونیکی که باعث از دست رفتن اطلاعات و داده ها خواهند شد و چه عوامل فنی مانند افراد غیر متخصصی که با تعویض ویندوز و یا نصب غیر تخصصی نرم افزار، باعث از دست رفتن اطلاعات افراد خواهند شد.

پشتیبانی: پس از خریداری یک نرم افزار خوب، مهمترین فاکتور خدمات پس از فروش و پشتیبانی نرم افزار میباشد. اگر برای نصب نرم افزار دچار مشکل شدید و یا در هنگام کار با نرم افزار سوالی برایتان پیش آمد، میتوانید روی کمک همکاران ما در پارمیس حساب کنید.

قابلیت گزارش دهی: برای پیگیری و زیرنظر گرفتن کسب و کارتان، بهترین ابزار قابلیت های گزارش گیری از نرم افزار میباشد. با ابزار های گزارش گیری میتوانید روند انجام کار و یا روند پیشرفت کسب و کارتان را زیر نظر بگیرید و با ماه قبل و یا سال قبل مقایسه نمایید.

سوالاتی که باید در هنگام ارزیابی نرم افزار حسابداری بپرسید

پس از انتخاب دو یا سه گزینه از نرم افزار حسابداری، برای آزمایش رایگان از نرم افزار رایگانی که در اختیارتان قرار مییرد استفاده کرده و آن را مورد آزمایش قرار دهید تا راحتی کار با آن را متوجه شوید و ببینید که آیا نرم افزار حسابداری تمام امکانات مورد نظر شما را دارا میباشد یا خیر؟

در اینجا لیستی از سوالاتی که میتوانید از پشتیبانی بپرسید تا برای انتخاب محصول مورد نیاز به شما کمک کند را آورده ایم:

آیا نرم افزار حسابداری مورد نیاز کسب و کار من خواهد بود؟

آیا شما راه حل های سفارشی را برای نیازهای کسب و کار من ارائه میدهید؟

آیا نرم افزار حسابداری مناسب با کسب و کار من دارید؟

چه تعداد کارمند و مشتری می تواند نرم افزار شما را اداره کند؟

چگونه نرم افزار شما به قوانین مالیاتی و مقررات مالی کمک میکند؟

داده های من چگونه پشتیبانی می شوند؟ آیا دسترسی و اطلاعات میتواند بلافاصله در زمان قطع شدن بازسازی شود؟

چه اقدامات امنیتی برای حفاظت از اطلاعات کسب و کار من و مشتریان من فراهم کرده اید؟

کل هزینه به چه صورت محاسبه میشود؟ هزینه های نصب، آموزش، پشتیبانی و ذخیره سازی ابری وجود دارد؟

چه نوع پشتیبانی فنی و خدمات مشتری را فراهم می کنید؟ و چه مدت پشتیبانی خواهید کرد؟

آیا آموزش خاصی برای استفاده از نرم افزار خواهید داد؟

قیمت نرم افزار های حسابداری چقدر می باشد؟

نرم افزارهای حسابداری وابسته به تعداد ویژگی های موجود، تعداد کاربران استفاده کننده از نرم افزار و سایر عوامل، از لحاظ قیمتی با یکدیگر متفاوت اند. اکثر شرکت های بزرگ نرم افزار های مبتنی بر ابر را به عنوان نرم افزار حسابداری خود انتخاب کرده و هزینه استفاده از فضای ابری را به صورت دوره ای پرداخت می کنند تا کاربران بتوانند به صورت نامحدود در همه زمان های روز و همه مکان ها از آن استفاده کنند. برنامه هایی با قیمت های بالاتر شامل خدماتی متنوعی هستند و توانایی زیادی در افزایش قدرت و سرعت کارهای حسابداری کسب و کار شما را دارا می باشند. با این ویژگی ها در هر سطح از دانش حسابداری که هستید میتوانید با نرم افزار های حسابداری پارمیس به راحتی حسابداری کسب و کار خود را به دست بگیرید.

+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در يکشنبه 28 شهريور 1400

تعریف حسابرسی عملکرد

امروزه حسابرسی عملکرد یک حرفه مستقل است که نقش مهمی در مدیریت سازمان‌ها و خط ‌مشی دولت‌ها بازی می‌کند. حیطه کارکرد حسابرسی عملکرد و نقش آن سال به سال تغییر یافته و توسعه پیدا کرده است. ادعاهای کم و بیش باور کردنی در مورد حسابرسی عملکرد ارائه شده است نظیر فعالیت‌هایی که به دهه 1960 یا حتی پیش‌تر از آن برمی‌گردد.

حسابرسی عملکرد به عنوان فعالیتی در مقیاس بزرگ و متمایز و خودآگاه از اواخر دهه 1970 شروع شد. این حیطه در دهه 1980 و به واسطه مجموعه‌ای از عوامل به شرح ذیل توسعه یافت:

• حوزه فعالیت‌های دولت چند برابر شده بود. از کارکرد ساده مرتبط با نظم و قانون تا مدیریت دادگاه‌ها بسیاری از دولت‌ها نقش فعالی در توسعه اجتماعی- اقتصادی ایفا می‌کنند. این موضوع میزان مخارج عمومی را افزایش داده است.

• ادعاهای متفاوتی در مورد تخصیص منابع وجود دارد. تخصیص منابع محدود مستلزم تصمیم‌گیری منطقی‌تر و آگاهانه‌تر برای انجام مخارج عمومی است. فشار زیادی برای ایجاد ارزش از پول خرج شده وجود دارد.

• با توسعه نهادهای مردم‌سالار، آگاهی عمومی و نمایندگان آن افزایش یافته است. تقاضای روزافزونی برای حساب‌دهی افرادی که منابع دولتی را اداره می‌کنند مطرح است.

• نیاز به مدیریت ریسک بدهی‌های مدنی

• فرصت برای افزایش منافع حاصل از کارایی از طریق بهبود سیستم‌های مدیریتی داخلی و ...

لذا با ادامه برنامه‌های دولت و رشد طبیعی آن، حسابرسی عملکرد جهت حمایت از سیاست‌گذاران در نقش نظارتی آن‌ها گسترش یافته است.

حسابرسی عملکرد تعریف‌های متعددی دارد که عبارتند از ارزیابی میزان رعایت هدف‌ها، سیاست‌ها، روش‌های سازمان و یا قوانین و مقررات مربوط، ارزیابی اثربخشی سیستم‌های برنامه‌ریزی و کنترل مدیریت، ارزیابی کیفیت گزارش‌های مدیریت از نظر درخور اعتماد و مربوط بودن.

حسابرسی عملکرد یعنی حسابرسی کارایی، اثربخشی، صرفه اقتصادی

الف) حسابرسی صرفه اقتصادی فعالیت‌های اداری در انطباق با اصول و رویه‌های مدیریتی سالم و سیاست‌های مدیریتی

ب) حسابرسی کارایی در مورد استفاده از منابع انسانی و مالی و سایر منابع، شامل ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی، سنجه‌های عملکرد و روش‌های نظارتی و ضوابطی که توسط واحدهای حسابرسی شده برای رفع نقایص شناسایی شده بکار می‌روند

ج) حسابرسی اثربخشی عملکرد رابطه با دستیابی به هدف‌های واحدهای حسابرسی شده و حسابرسی آثار واقعی فعالیت‌ها در مقایسه با آثار مورد انتظار

در ادبیات علمی نیز حسابرسی عملکرد به شیوه‌های مختلف تعریف شده است. به عنوان مثال وارینگ و مورگان حسابرسی عملکرد را به عنوان ارزیابی نظام‌مند و هدفمند فعالیت‌ها با فرآیندهای یک برنامه یا یک فعالیت برای تعیین کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی فعالیت‌ها تعریف کرده‌اند. این تعریف در کنار توصیه‌هایی برای بهبود کار مدیران، وزیران و قانون‌گذاران، کسانی را که مسئول اجرای توصیه‌ها یا اطمینان یافتن از حساب‌دهی برای فعالیت صحیح هستند نیز شامل می‌شود. لذا حسابرسی عملکرد ابزاری مهم است که شرایط را برای بهبود حساب‌دهی مهیا کرده و به ایجاد نظام حاکمیتی پاسخگو در قبال منابع عمومی کمک می‌کند.

منظور از حساب‌دهی دولتی چیست؟ مایکل معتقد است که هر سیستم حساب‌دهی دولتی باید مؤلفه‌های اصلی زیر را بپذیرد:

• هر عمل یا فعالیت بصورت باز و براساس قانون و قضاوت محتاطانه انجام می‌شود

• هر متقاضی مسئول عمل خود است

• هر عمل مستند می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد

• هر عمل یا فعالیت بصورت حرفه‌ای، مستقل و دون تعصب حسابرسی شده و نتایج آن به اطلاع عموم می‌رسد

• اگر بررسی فعالیت‌ها نشان دهد که خطای عمدی صورت گرفته، عمل اصلاحی سریع و هر جا لازم باشد مجازات مناسب، صورت می‌پذیرد

لذا هدف از حسابرسی عملکرد، ارزیابی عملکرد واحدهای حسابرسی شده و مدیریت آن در قالب کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی و نیز ارائه توصیه‌هایی در مورد نحوه بهبود عملکرد سازمان است.

مدل‌های مدیریت عملکرد و حسابرسی عملکرد

مدل‌های مدیریتی مختلفی در ادبیات علمی ارائه شده است. برای مثال، مدل حاکمیت مؤثر یا مدل سیستم حساب‌دهی دولتی، مدل خدمات عمومی و ... در این مقاله ابزار مشترک و رایج برای مدیران دولتی و حسابرسان عملکرد را تحلیل و مدل منطقی برنامه را بررسی می‌کنیم.

حسابرسی عملکرد با همان مفاهیم مدیریت عملکرد و اصول برنامه‌ریزی، نظارت ارزیابی، چگونگی استفاده از منابع عمومی برای دستیابی به هدف‌ها، که به وسیله مدیران برنامه‌ها بکار می‌رود سروکار دارد.

مفاهیمی از قبیل ورودی‌ها، پردازش‌ها، خروجی‌ها، نتایج و آثار و نیز همبستگی آن‌ها با هدف‌های کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی، ابزار مشترک برای مدیران عمومی و حسابرسان عملکرد هستند.

امروزه ارزیابی کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی باید بخشی از فرآیند عادی مدیریت هر واحد تجاری در بخش عمومی و خصوصی باشد و مدیران، بررسی عملکردها را به عنوان یکی از مسئولیت‌های خود برای کنترل فعالیت‌ها تلقی کنند و ارزیابی مستقل عملکرد مدیران از طریق واحد حسابرسی داخلی یا حسابرسان عملکرد صورت گیرد. کارایی به ضرورت نشان می‌دهد که یک سازمان چگونه از منابع خود برای تولید کالا و خدمات استفاده می‌کند.

لذا سازمان بر منابع (داده‌ها)، کالا و خدمات (خروجی‌ها) و میزان آن (قابلیت تولید) تأکید می‌کند که در آن داده‌ها برای تولید یا تهیه خروجی‌ها بکار می‌روند. ابعاد خروجی‌ها شامل کمیت و کیفیت است. خروجی‌ها به مشتریان داخلی یا خارجی در محدوده متغیرهای مرتبط با سطح خدمات انتقال می‌یابند. کمیت به مقدار و حجم یا تعداد خروجی‌های تولید شده اشاره دارد. کیفیت به خصوصیات و ویژگی‌های متعدد خروجی‌ها مثل اتکاپذیری، دقت، بموقع بودن، ایمنی و راحتی خدمت اشاره می‌کند. با این حال حسابرسی عملکرد ضمن آنکه نشان‌گر ارزیابی فرآیندهای مدیریت عملکرد است، از یک مجموعه مفاهیم دیگری استفاده می‌کند که اجزای فرآیندها و خروجی‌های آن را توصیف می‌کند. نکته کلیدی این مفهوم یافته‌های حسابرسی و عناصر تشکیل‌دهنده آن است.

لذا مؤلفه اصلی حسابرسی عملکرد، یافته‌های حسابرسی است. یافته‌های حسابرسی متشکل از عناصر استاندارد از جمله معیار، شرایط، علت‌ها و معلول‌ها است. ساختار یافته‌های حسابرسی به وسیله هدف‌های حسابرسی و مدلی که حسابرسی با استفاده از این عناصر برپا شده است، تعیین می‌شود.

معیار شاخص ایده‌آلی است که عملیات واقعی در برابر آن سنجیده خواهد شد. معیار می‌تواند شامل انتظارات، استانداردها، قوانین، خط ‌مشی‌ها، محک‌های مقایسه، هدف‌های برنامه یا میانگین عملکرد در برنامه‌ها یا نهادهای مشابه باشد. در طراحی روش‌های زمینه‌ای، حسابرسان ضوابط جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای رسیدن به هدف‌های حسابرسی، طراحی می‌کنند.

معیار را می‌توان به واسطه محک زدن به کمک برنامه‌های مقایسه‌پذیر، انتظارات یا نیازهای مشتری، تعیین هدف برنامه، شناسایی هدف‌های تنظیم شده داخلی، مقایسه واحدهای مقایسه‌پذیر انفرادی در داخل یک سازمان، تعیین استانداردهای صنعت یا بخش، مقایسه با روندهای تاریخی، شناسایی عملکرد بهینه یا میانگین عملیات حاصل در یک روند. مقایسه زمان ورودی‌‌های برنامه مثل کارکنان، تجهیزات یا پول از طریق فرآیندهایی مثل عملیات برنامه، جهت ارائه خدمت خروجی کار می‌کنند. اگر خدمت به شکلی که طراحی شده کار کند خروجی‌ها باید به نتایج مورد نظر مردم یا جامعه استفاده‌کننده از خدمت، ختم شود که بسیاری از آن‌ها ممکن است زودتر قابل مشاهده بوده و نتایج مستقیم و منطقی خدمات باشند. در مفهوم وسیع‌تر، این مدل می‌تواند به حسابرسان کمک کند تا برنامه‌ها و مسائل جامعه را برای ارزیابی برنامه‌ها و حسابرسی عملکرد تجزیه و تحلیل کنند.

در نهایت صرفنظر از ماهیت آن (خط‌مشی، برنامه، پروژه، معیار) مداخله عمومی بصورت مجموعه‌ای از منابع انسانی و سازمانی مالی تحلیل می‌شود که برای دستیابی به هدف یا مجموعه‌ای از هدف‌ها و یا ثبت حل مشکل یا غلبه بر مشکلات مؤثر بر گروه‌های هدف، در یک مدت زمان خاص بکار بسته شود. استفاده از مدل‌های منطقی می‌تواند به حسابرس کمک کند تا رابطه بین نیازهای اقتصادی- اجتماعی مورد نظر مداخله عمومی، هدف‌ها، ورودی‌ها، فرآیندها، خروجی‌ها و پیامدها شامل نتایج آثار را شناسایی و تنظیم نماید. به لحاظ نظری حسابرسی عملکرد می‌تواند تمام عناصر و روابط موجود در مدل‌ها را با تأکید بر مدل 3E یعنی کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی تجزیه و تحلیل کند.

اهداف کلی حسابرسی مدیریت

هدف از حسابرسی عملکرد مدیریت، انجام یک یا ترکیبی از موارد زیر حسب درخواست مدیریت است.

ارزیابی عملکرد

عبارت است از مقایسه و تحلیل شیوه‌ها و روش‌های انجام فعالیت‌های واحد اقتصادی با اهداف و استراتژی از پیش تعیین شده.

شناسایی فرصت‌ها و بهبود فعالیت‌های عملیاتی

منظور از بهبود فعالیت‌های عملیاتی و عملکرد افزایش بازده اقتصادی، ارزیابی صرفه اقتصادی هزینه‌ها، کارایی، اثربخشی و یا ترکیبی از این عوامل است.

حسابرسی عملیاتی فرصت‌های موجود و قابل دسترس

سترس برای بهبود روش‌های اجرایی را از طریق بررسی و شناخت جامع، ارزیابی تجزیه و تحلیل، مصاحبه با افراد واجد شرایط و ذیصلاح (درون سازمانی و برون سازمانی)، مشاهده عملیات، بررسی گزارش‌های جاری و گذشته، بررسی معاملات، شاخص‌های عمده موفقیت، برنامه استراتژیک، اقدامات استراتژیک، مقایسه با استانداردهای صنعت و رقبا بکارگیری قضاوت حرفه‌ای و ... براساس تجزیه و سایر ابزارهای مناسب و عقلانی شناسایی و اظهار نظر می‌کند.

ارائه پیشنهاد برای بهبود عملیات یا ضرورت اقدامات اصلاحی

ماهیت، نوع و دامنه پیشنهادی ارائه شده در فرآیند حسابرسی عملیاتی بسیار متفاوت است. در اغلب موارد، گروه حسابرسان عملکرد مدیریت، می‌توانند متناسب با ماهیت و اهمیت موضوع پیشنهادهای خاص ارائه کنند. چنانچه در سایر موارد و حوزه‌های مورد حسابرسی عملیاتی بررسی‌های عمیق‌تر و گسترده‌تری نیاز باشد، گروه حسابرسان مدیریت می‌توانند دلایل نیاز به انجام بررسی‌های بیشتر ارائه کنند.

پیگیری تصمیم‌های عملیاتی و اقدامات اجرایی

آنچه در حسابرسی مالی و کنترل‌های داخلی صورت می‌پذیرد و مورد نظر حسابرسان مستقل و بازرس قانونی است. وضعیت فعلی واحد اقتصادی و پیشینه آن است. وضعیت فعلی که بطور عمده بیان‌گر ارزش‌های تاریخی بسیار دور و نزدیک می‌باشد. آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است و در حسابرسی مالی و تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی چندان عمیق و گسترده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. شرایط اقتصادی، استراتژی مالی، برنامه و تصمیم‌های عملیاتی، اقدامات اجرایی و ... برای دستیابی به اهداف واحد اقتصادی است که تا حدی به نحوه عملکرد کیفی و کمی مدیریت بستگی دارد.

یکی از عوامل اساسی و مورد توجه در حسابرسی مالی الزامات قانونی ثبت حساب‌ها و ارائه گزارش مالی به صاحبان سهام است در صورتی که به بافت واقعی مالی با به ساختار واقعی دارایی‌ها و بدهی‌ها در ترازنامه و به کیفیت اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی تجزیه و تحلیل، اثربخشی عملکرد مدیریت، بهره‌وری و صرفه اقتصادی فعالیت‌های عملیاتی در جهت دستیابی به اهداف و استراتژی‌های واحد اقتصادی دولتی و شبه دولتی کمتر توجه می‌شود. حسابرسی کیفی و جامع عملکرد مدیریت، می‌تواند زوایای مختلف عملکرد بنگاه اقتصادی را در حوزه‌های مختلف مدیریت مورد ارزیابی قرار دهد.

اینکه شرایط کیفی و کمی شرکت در حال حاضر چیست و به کجا می‌رسد، برای سهامداران و اعضای هیأت مدیره اهمیت دارد. این مهم به میزان قابل توجهی از طریق حسابرسی عملکرد مدیریت برای افراد ذینفع مشخص و روشن می‌شو. حسابرسی مدیریت نوعی حسابرسی و نگرش به آینده است که با استفاده از آن تا حدودی از تکرار فعالیت‌هایی که فاقد هرگونه ارزش افزوده و افزایش بازده اقتصادی است، جلوگیری و پیشگیری می‌کند.

از مهم‌ترین وظایف شرکت‌ها جلب اطمینان سهامداران نسبت به کیفیت فرآیند گزارشگری مالی و قابلیت اتکا به ارقام و اطلاعات مندرج در آن‌ها است. بنابراین مدیریت ضعف و غیرعلمی، گزارشگری غیرشفاف و غیرکیفی، تحریف سود، وجود هرگونه ابهام و تقلب در صورت‌های مالی و عدم نظارت و اقدامات اصلاحی مستمر در رفع نارسایی‌ها، مشکلات و ضعف‌های موجود در کنترل‌های داخلی و عدم نظارت و اقدامات اصلاحی مستمر در رفع نارسایی‌ها، مشکلات و ضعف‌های موجود در کنترل‌های داخلی، از جمله عوامل ارزیابی در حوزه حسابرسی عملکرد مدیریت محسوب می‌شود.

اطلاعات، آمار، گزارش‌های مالی و غیرمالی که موجب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران ارشد در اداره موفقیت‌آمیز امور شرکت‌ها می‌شود. از جمله تعیین میزان دستیابی کیفی و کمی به اهداف و برنامه‌های استراتژیک از وظایف عمده حسابرسی مدیریت است.

اگر نتایج حاصل از حسابرسی مالی و حسابرسی مبتنی بر تجزیه و تحلیل‌های آماری، بیان‌گر بخشی محدود از ارزیابی عملکرد و یا حسابرسی عملیاتی باشد، اما با تضاد نتایج حاصل از آن نمی‌توان به روشنی و قاطعیت اذعان نمود که مجموع عملکرد مدیریت موفق یا ناموفق بوده است. به عبارت دیگر مجموع تلاش‌ها و فعالیت‌های عملیاتی مدیریت در مسیر صرفه و صلاح اثربخشی عملکرد، کارایی و دستیابی کیفی به اهداف و استراتژی‌ها و در نهایت افزایش بازده اقتصادی و ثروت سهامداران قرار داشته است.

با وجود اینکه اغلب متفکران مالی و اقتصادی بر این باورند که جدای مالکیت از مدیریت، منافع اقتصادی و افزایش ثروت سهامداران را تأمین خواهد کرد. اما مخالفان این نظریه، استدلال می‌کنند که سهیم کردن مدیران در مالکیت شرکت دارای منافع اقتصادی است و مدیران مالک در افزایش کارایی، بازده اقتصادی و تداوم فعالیت شرکت موفق‌ترند. از طرفی چون عملکرد کیفی و اثربخش مدیریت، ارتباط مستقیم با نیرو انسانی حرفه‌ای، تخصصی، هماهنگی کیفی و هدفمند آنان دارد می‌تواند بر افزایش کیفی سودآوری، ازش شرمت در نهایت افزایش منافع سهامداران اثرات عمده داشته باشد.

نکته آخر اینکه افزایش غیرکیفی سودآوری و تقسیم سود نمی‌تواند بیانگر عملکرد مطلوب مدیریت و شایستگی سطوح مختلف مدیریت تلقی شود.


ادامه مطلب
+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در يکشنبه 21 شهريور 1400

سوالی که معمولا برای بیشتر صاحبان کسب و کار بوجود می آید، تفاوت میان حسابدار مالی و حسابدار مدیریتی است، زیرا هر کدام به ظاهر کاری یکسان انجام میدهند ولی در اصل مسیرهای شغلی گوناگونی را طی کرده و اطلاعات مختلفی را ارائه مینمایند. به طور کلی، حسابدار مالی به جمع آوری اطلاعات حسابداری در صورتهای مالی میپردازد و اطلاعات جمع آوری شده از حسابهای مالی را برای ارائه به شرکت های خارجی و اداره مالیاتی و مراجع قانونی اماده میکند در حالی که حسابدار مدیریتی اطلاعات برای تصحیح و تحلیل فرآیندهای داخلی و سیر مسیر پیشرفت شرکت اماده و ارئه میکند.

12 تفاوت میان حسابدار مالی و حسابدار مدیریتی به شرح زیر میباشد:

1-تراکم اطلاعات: گزارشات حسابدار مالی اساسا بر مبنای کل یک کسب و کار ارائه میشود اما حسابدار مدیریتی همیشه در سطوح دقیق تری از کسب کار گزارش تهیه میکند مانند مقدار سود کسب شده برای هر محصول، خط تولید، مشتریان و علایق آنها و منطقه جغرافیایی.

2-کارایی: گزارشات حسابدار مالی بر سودآوری و در نتیجه کارایی یک کسب و کار تاکید دارد در حالی که گزارشات حسابدار مدیریتی به طور خاص به این میپردازد که چه چیزی باعث رخ دادن مشکل خاصی شده و چگونه میتوان این مشکل را حل نمود.

3-اطلاعات ثبت شده: حسابداری مالی مستلزم آن است که سوابق مالی و ترازنامه ها و در مجموع همه مدارک مالی و مالیاتی نگهداری و بایگانی شود تا بتوان بعدا به صورت قانونی از آنها استفاده شود اما حسابداری مدیریتی اغلب با برآوردها و تخمین ها روبه رو است و کمتر اسناد مالی قابل اسناد را نگهداری میکند.

4- تمرکز گزارشات: در حسابداری مالی تمرکز گزارشات بر روی صورتهای مالی است که در داخل و خارج از شرکت بوجود می آید اما در حسابداری مدیریتی بیشتر بر روی گزارشات عملیاتی تمرکز میشود که فقط در شرکت بوجود می آید.

5-استاندارها: حسابداری مالی باید بر طبق استانداردهای تعیین شده توسط مراجع قانونی فعالیت نماید در حالی که حسابداری مدیریتی به دلیل اینکه در داخل شرکت استفاده خواهد شد، نیازی به مطابقت با استانداردهای قانونی ندارد.

7-بازه زمانی: : حسابداری مالی مربوط به نتایجی است که در حال حاضر به دست آمده است اما حسابداری مدیریتی ممکن است از طریق پیش بینی هایی که انجام میدهد به اینده مرتبط شود.

8-زمان سنجی: : حسابداری مالی مستلزم آن است که گزارش های مالی را پس از پایان دوره حسابرسی صادر نماید در حالی که در حسابداری مدیریتی ممکن است گزارشات مکرر و در فواصل کوتاه زمانی تولید شود زیرا این گزارشات دارای اهمیت زیادی هستند و هر زمانی که مدیران احساس نیاز و یا خطر نمایند باید به آنها دسترسی پیدا کنند.

9-ارزش گزاری: حسابدار مالی دارایی ها و بدهی ها را ارزیابی میکند و بنابراین با اختلالات ارزی و پولی و نواسانات درگیر است اما حسابداری مدیریتی نه تنها با ازرش اقلام در ارتباط است بلکه با بهره وری و سودآوری اقلام نیز در ارتباط میباشد.

10-مورد استفاده از اطلاعات: اطلاعات حسابدار مالی برای افراد خارج از شرکت مانند دولت، سازمان مالیاتی، شرکا، وام دهندگان، بانک ها و غیره استفاده میشود ولی اطلاعات حسابدار مدیریتی برای استفاده داخلی توسط مدیران و کارمندان تولید میشود.

11-ماهیت اطلاعات: : اطلاعات مالی فقط ماهیت مالی دارند ولی اطلاعات مدیریتی هم ماهیت مالی و هم ماهیت غیر مالی دارند.

12-محدودیت های قانونی: حسابدار مالی دارای محدودیت های قانون و مالیاتی است اما حسابدار مدیریتی هیچگونه محدودیتی ندارد.

در نتیجه موارد بالا به این نتیجه میرسیم که وجود حسابدار مالی در یک شرکت به صورت ضروری تلقی شده ولی حسابدار مدیریتی به صورت یک انتخاب مطرح است که در صورتی که صاحب شرکت خواهان افزایش بهره وری و سودآوری باشد میتواند به استخدام حسابدار مدیریتی مبادرت ورزد.

اگر تمایل دارید بیشتر در مورد حسابداری بدانید پیشنهاد می کنم روی لینک حسابداری چیست؟ کلیک کنید. البته وظایف حسابداری را در مقاله جداگانه ای به طور مفصل می توانید مطالعه کنید.

+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در يکشنبه 21 شهريور 1400

حسابداري صنعتي:

حسابداري صنعتي جامع (FCA) به طور كلي فرآيند جمع آوري و ارائه اطلاعات (هم هزينه ها و هم درآمدها) مورد نياز جهت تصميم گيري اطلاق مي شود. اطبا از اصطلاح مشابه حسابداري هزينه واقعي (TCA) نيز براي ناميدن آن استفاده مي کنند. متخصصين به دليل اينكه تعاريف "جامع" و "واقعي" ذاتاً ذهني هستند، در بيان مفهوم اين در اصطلاح با مشكل مواجه هستند.

مفاهيم:

حسابداري صنعتي جامع در برگيرنده چند مفهوم كليدي است كه آن را از تكنيك هاي استاندارد حسابداري متمايز مي كند. موارد زير اصول اساسي FCA را مشخص مي كنند:

1- حسابداري هزينه ها، نه فقط مخارج و پرداخت ها.

2- حسابداري هزينه هاي پنهان و ظاهري

3- حسابداري هزينه هاي غير مستقيم و سربار

4- حسابداري مخارج گذشته و آينده.

5- حسابداري هزينه ها بر طبق چرخه عمر محصول

هزينه ها به جاي مخارج:

مخارج پرداخت هاي نقدي هستند كه جهت كسب يا استفاده از منابع صرف مي شوند. هزينه ارزش نقدي منبعي است كه مورد استفاده قرار مي گيرد. براي مثال، هنگامي كه يك وسيله نقليه خريداري مي شود، مخارج و پرداخت هايي انجام مي شود، امّا هزينه وسيله نقليه طي دوره استفاده از آن محاسبه و ثبت مي شود (مثلاً براي مدت 10 سال). بايد هزينه وسيله نقليه را طي يك دوره زماني مشخص تخصيص داد، زيرا هر سال استفاده از آن باعث مستهلك كردن ارزش قيمتي وسيله نقليه مي شود.

هزينه هاي پنهان:

ارزش قيمتي كالاها و خدمات با استفاده از FCA، به عنوان هزينه منعكس مي شود، حتي اگر پرداختي براي آن ها انجام نشده باشد. ممكن است يك جامعه از طرف دولت كمك هاي مالي، مثلاً براي خريد تجهيزات دريافت كند. اين تجهيزات داراي ارزش شخصي هستند، هر چند كه اين جامعه براي خريد اين تجهيزات پولي نپرداخته است. بنابراين، اين تجهيزات بايد با توجه به سيستم تجزيه و تحليل FCA ارزش گذاري شوند.

هزينه هاي غير مستقيم و سربار:

FCA تمامي هزينه هاي غير مستقيم و سربار را، به همراه آن هزينه هايي كه به صورت مشترك با ديگر مؤسسات عمومي انجام شده اند، محاسبه كرده و مدّ نظر قرار مي دهد. هزينه هاي غير مستقيم و سربار مي توانند شامل هزينه خدمات حقوقي، پشتيباني اداري، تجزيه و تحليل داده ها، تهيه صورت حساب و خريد باشند.

مخارج گذشته و آينده:

در سيستم حسابداري نقدي، پرداخت هاي گذشته و آينده اغلب در بودجه هاي سالانه مد نظر قرار نمي گيرند. هزينه هاي گذشته (يا پيش پرداخت) سرمايه گذاري هاي اوليه اي هستند كه براي استفاده از خدماتي نظير بدست آوردن وسايل نقليه، تجهيزات، يا تأسيسات ضروري مي باشد. پرداخت هاي آتي (يا پس پرداخت) هزينه هايي هستند كه براي تكميل فعاليت ها نظير هزينه هاي از رده خارج كردن تأسيسات، مستهلك كردن تجهيزات، و رسيدگي به سلامت و امور بازنشستگي كاركنان انجام مي شوند.

نمونه هايي از حسابداري صنعتي جامع:

مديريت ضايعات

براي مثال ايالت فلوريدا از حسابداري صنعتي جامع براي سيستم مديريت ضايعات و زباله هاي جامد استفاده مي كند. براي اين مقصود، FCA نوعي رويكرد سيستماتيك جهت شناسايي، جمع بندي و گزارش هزينه هاي واقعي مديريت زباله هاي جامد خواهد بود. اين سيستم در اينجا مخارج گذشته و آينده، هزينه هاي سربار (خدمات پشتيباني و نظارت)، و هزينه هاي عملياتي را مد نظر قرار مي دهد.

سیستم های یکپارچه مدیریت زباله هاي جامد شامل انواع فعاليت ها و روش هاي وابسته به شهرداري مربوط به زباله هاي جامد (MSW) مي باشند. اين فعاليت ها مانند پخش بندي سيستم يا منطقه مد نظر هستند كه شامل جمع آوري زباله، مديريت پايگاه هاي انتقال، انتقال زباله ها به تأسيسات مديريت ضايعات، و فرآوري و انهدام زباله، و فروش محصولات فرعي به دست آمده مي باشند. روش ها، راهكارهايي هستند كه MSW در زمينه مديريت يكپارچه زباله هاي جامعه از آن ها تبعيت مي كند (يعني از نقطه جمع آوري تا فرآوري و انهدام نهايي)، و شامل بازيابي، تبديل به كامپوست، تبديل به انرژي، و انهادم در محوطه هاي مخصوص زباله. هزينه برخي از فعاليت ها در بين اين روش ها مشترك است. درك هزينه هاي MSW اغلب براي محاسبه هزينه كل سيستم زباله هاي جامد، ضروري مي باشد. و به شهرداري ها در مورد ارزيابي اينكه آيا خودشان اين فرايند را انجام دهند يا آن را به صورت قراردادي واگذار كنند كمك مي كند. با اين حال تحليل گران با توجه به تغييراتي كه بر درجه بازيابي كامپوست كردن، تبديل به انرژي، يا انهدام محصولات MSW اثر مي گذارند، بايد بر هزينه روش هاي گوناگون تمركز كنند. درك هزينه كل هر روش MSW اولين و ضروري ترين گام در تصميم گيري در مورد اين كه آيا روش فع ي MSW خود را تغيير دهند يا خير، مي باشد.

+ |
نوشته شده توسط نیلوفر در يکشنبه 21 شهريور 1400
تبلیغات متنی
خريد بک لینک انبوه
لوازم یدکی ال ۹۰
Hookah Shisha Tobacco
Barabas Ropa de hombre